Even geleden - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Inge Janssen - WaarBenJij.nu Even geleden - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Inge Janssen - WaarBenJij.nu

Even geleden

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

31 Oktober 2014 | Curaçao, Willemstad

Bon dia tur hende!
Kon ta bai? Ku mi ta bai hopi bon!

Het is al enige tijd geleden dat ik een verhaal heb geschreven, dus dacht nu dat het maar weer eens tijd werd om jullie weer op de hoogte te brengen van mijn avonturen hier op het eiland.
Inmiddels zijn er al weer een paar super weken verstreken, waarin ik ontzettend veel leuke dingen heb gedaan. Zo ben ik in de herfstvakantie jarig geweest. Dit hebben we overdag gevierd op een prachtig strand, Portomari. Op weg daar naartoe, zijn we eerst gestopt bij een grote weide, waar flamigo's in het wild leven! Echt zo ontzettend mooi om te zien! Mam, pap en Max dit ga ik jullie ook sowieso laten zien!
Eenmaal op het strand hebben we uren in het water gelegen, gezond en gesnorkeld. Het water was zo helder dat we veel verschillende vissen hebben kunnen zien. De tel was gewoon niet meer bij te houden, zoveel waren het er. In de avond zijn we uit geweest bij Zanzibar en moest ik een mooie roze bril dragen met Happy Birthday erop! Haha, veel gelachen en hartstikke gek gedaan! Het was een mooie dag en daarmee ook een mooi begin van onze herfstvakantie.
Samen met Ingeborg heb ik in de herfstvakantie de Christoffelberg beklommen. Dit was een heftige en pittige klim, maar absoluut de moeite waard! Wat een uitzicht was dat en op de top van de berg konden we het hele eiland zien, waar het begint en waar het ophoudt! Prachtig!! Onderweg naar de top zijn we ook een hoop dieren tegengekomen. We waren nog geen tien minuten onderweg en er stond een klein hertje nog geen meter van ons vandaan. Wij voorzichtig de camera gepakt en foto's genomen. Het diertje bleef mooi stil staan en poseerde goed voor de camera! Echt heel erg leuk en ik was benieuwd naar wat we nog meer te zien zouden krijgen! Natuurlijk zijn we honderden salamanders en hagedissen tegengekomen, want daar stikt het hier op het eiland van. Helaas ook veel vogels, die je om de oren vlogen. Ik moet toegeven, wel hele mooie! En natuurlijk is er ook nog altijd een kersje op de taart, die het feest af moet maken. Want jeetje, de hele weg goed kijken waar je loopt, omdat het behoorlijk glad was en je moest stevig klauteren. Net op een vlak stuk kijk ik even niet goed en wat ligt er voor mijn neus, een gele slang! Ik gillen natuurlijk, maar de slang was al weer weg voor ik het in de gaten had (Een deel ervan heb ik op de foto kunnen krijgen). Ja, jullie lachen nu vast, ha-ha, maar op dat moment wist ik niet wat ik zag! Maar goed, het was me een top dag en heb er echt van genoten! We zijn daarna nog naar twee strandjes gereden, Playa Kalki en Kenepa Chiki. PRACHTIG MOOI! Witte stranden, helderblauw water, zon en een heerlijke cocktail in je handen! Wat wil een mens nog meer?
Verder weet ik niet meer zo goed wanneer we wat allemaal hebben gedaan, maar we zijn al naar verschillende strandjes gereden en hebben voor mijn gevoel al veel mogen zien van het eiland. Zo zijn we bij Kenepa Grandi geweest. Opnieuw witte stranden en helderblauw water. Wat eigenlijk overal hetzelfde is, maar ieder strand op zich heeft iets unieks. Zoals Playa Lagun. Daar komen in de middag de schildpadden richting het strand, dus wij met ons snorkelsets het water in en op zoek naar schildpadden! En ja hoor, wie goed zoekt, zal wat vinden! Ik vergat gewoon even te ademen... Zo groot en zo mooi, ik was even helemaal van m'n apropos. Het beest bleef ook gewoon rustig naast ons zwemmen en leek er helemaal geen moeite mee te hebben dat wij er waren. Zo rustig en relaxed, ik genoot van iedere seconde in het water. Heerlijk!!
Diezelfde dag zijn we ook naar een poolparty geweest bij een stel Amerikanen, die ik eerder die week had ontmoet en we vaker tijdens het uitgaan tegen gekomen waren. Het was ontzettend gezellig en zij hebben ons een bierspel geleerd, die ik jullie thuis allemaal ga leren! Flip-cup! Fantastisch spel, wat je behoorlijk op de zenuwen werkt als het niet lukt! Maar wanneer het wel lukt, je helemaal opleeft en gauw je teamgenoot gaat aanmoedigen!!
Als laatste hebben we ook nog Boka Shete gezien. Vier verschillende plekjes, die ook ieders iets identieks hadden. Zo was de een broedplaats voor schildpadden, helaas geen gezien, want die komen in de nacht. De ander, Boka Pistol, was een inham waar water opklotst en iedere keer klinkt alsof een pistool een kogel afschiet. Er was een natuurlijke brug, waar je mooi onder door kon kijken en de laatste was een grot, Boka Tabla, waar je normaal gesproken in kan lopen, maar helaas niet deze dag, want het water was te wild! De golven zouden je mee het water in slepen en dan bende er geweest! Maar de omgeving overal was prachtig en het was weer eens puur genieten!!
Verder ga ik natuurlijk ook nog steeds drie dagen in de week naar school. Het gaat er allemaal zijn gangetje en de kinderen zijn blij dat ze met ons mee mogen. Wat erg grappig is, want wanneer we diegene uit de klas komen halen, steekt ieder kind zijn vinger op. Zij willen ook wel mee gaan voetballen, basketballen of andere spelletjes spelen. De kinderen die bij ons in therapie zijn, beginnen nu ook een beetje te snappen dat ze komen om er iets te leren en zijn erg gemotiveerd. Sommige zien tijdens de therapie nu al dat het werkt, zoals de stop-denk-doe methode bij kinderen met ADHD. Eerst nadenken, plan maken/focussen en dan pas doen. Bijvoorbeeld het scoren in de basket. Kinderen met ADHD zijn meestal erg impulsief en gooien de bal dan snel en ongecontroleerd naar de basket, vaak gaat deze dan ook mis. Maar op het moment dat ze eerst stoppen, focussen en dan gooien, zit hij 9 van de 10 keer wel! Door deze methode in diverse spelen vaker toe te passen, ervaren ze dat het werkt. Nu is het nog een kwestie van tijd en geduld om het ook in de eigen omgeving toe te gaan passen, waar veel meer prikkels zijn en stoer gedrag vaak nog voorop staat!
Afgelopen dinsdag hadden de oudste drie klassen op school een uitstapje naar het Sea Aquarium (de andere twee klassen zijn vandaag aan de beurt). Lotte en ik mochten ook mee als extra ondersteuning voor de juffen. We kregen een rondleiding, mochten zien hoe de haaien gevoerd werden, er was een dolfijnenshow en de kids deden een speurtocht door het museum. Het was erg leuk om mee te gaan en de kinderen te zien genieten van een dagje uit. Dit is namelijk erg uitzonderlijk, want er is nauwelijks geld om wat leuks te doen. Vaak wordt hier dan ook door de ouders zelf aan bijgedragen om deze dagen mogelijk te kunnen maken. Ook had ik niet verwacht zo veel verschillende beesten te zien, die ik gelukkig in de zee nog niet had gezien. Haaien, dolfijnen, roggen en zeehonden hoef ik eerlijk gezegd niet in het wild tegen te komen. Maar de meeste kleine visjes in het museum heb ik al wel eerder gezien en kunnen je ook niks kwaad doen. Kortom het was weer een topdag! Net als alle andere daagjes uit!
Voor nu is het wel weer even genoeg, over twee dagen zijn ons pap en mam er al en over twee weken mag ik Max ophalen van het vliegveld!! Ik heb er zin in en verheug me er nu al op om hen te laten zien hoe ik hier leef, wat ik allemaal doe en welke plekjes de moeite waard zijn om even bij te komen en te genieten van het leven!! Even stil te staan bij het moment en genieten van je bestaan! Weg van de Nederlandse mentaliteit, de tijd nemen om te genieten mag en kan hier tenminste wel!

Ayo i te akiratu!

Ik hoop dat jullie de volgende keer niet zo lang hoeven te wachten op mijn verhaal. Ik vind het zelf ook hartstikke leuk om te schrijven, maar daarvoor wil ik wel goed de tijd kunnen nemen! Geduld is de schoonste zaak hier op het eiland, dus het kan soms even duren!

  • 31 Oktober 2014 - 23:38

    Mam:

    Wat een prachtig verhaal Inge. Ondertussen dat ik hier op reageer zijn we onze koffer al aan het inpakken en hier thuis de zaakjes al geregeld. Morgen eerst nog naar de verjaardag van Helma die Sarah wordt en dan s nachts vertrekken om naar jou te komen. We hebben er super veel zin in en benieuwd naar je leven daar. Groetjes mam

  • 01 November 2014 - 23:01

    Margriet:

    Weer een mooi verhaal Inge! En idd genieten , veel plezier met jullie Pap en Mam en daarna met Max. Goed om te lezen dat je het errug naar je zin hebt. en nog gefeliciteerd

  • 02 November 2014 - 16:21

    Margriet:

    Mooie fotoos, je bent al aardig op kleur

  • 03 November 2014 - 15:57

    Monique:

    Hai,
    Ooohh, wat een mooie belevenissen allemaal, zoals je schrijft over de strandjes en het helderblauwe water, , lijktme prachtig mooi,
    Maak er een fijne week van met jullie pap en mam, voor hun een onvergetelijke vakantie denk ik,
    Groetjes Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

Minor Vaktherapie in de GGZ, buitenland


Recente Reisverslagen:

25 November 2014

Gezellige bezoekjes vanuit Nederland

31 Oktober 2014

Even geleden

03 Oktober 2014

Siman di Kultura

22 September 2014

Eerste dagen op school

14 September 2014

Even acclimatiseren
Inge

Actief sinds 13 Sept. 2014
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 8180

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 10 Januari 2015

Minor Vaktherapie in de GGZ, buitenland

Landen bezocht: